نمونه سوالات و مطالب مربوط به اول دبیرستان

نمونه سوالات و مطالب مربوط به اول دبیرستان و...

نمونه سوالات و مطالب مربوط به اول دبیرستان

نمونه سوالات و مطالب مربوط به اول دبیرستان و...

نمونه سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان

سوالات امتحانی درس اول:

1-انواع شناخت جامعه را نام ببرید:

2- شناخت علمی را تعریف کنید با ذکر مثال.

3- کدام یک از موارد زیر نشان  دهنده ی «شناخت علمی» وکدام یک نشان دهنده ی «شناخت  حاصل از زندگی» است؟ الف) سوزاننده بودن آتش

ب) علل افزایش اعتیاد

ج) دلایل مهاجرت از روستا به شهر

4- شناختی که همه به سطحی از آن می رسند عبارتست از شناخت:

الف) غیرعلمی                  ب) علمی

ج) شناخت حاصل از زندگی            د) جوابهای الف و ج

5- دورهی نوجوانی را از نظر نیازهای اجتماعی با دورهی کودکی مقایسه کنید.

6-  درستی و نادرستی عبارت زیر را مشخص کنید.

هر فرد تجربه‌ی بیشتری  داشته باشد یا از اطلاعات دیگران بیشتر استفاده کند دامنه این شناخت گسترده خواهد شد این نوع شناخت از محیط اجتماعی را شناخت علمی می نامیم.

7- ازمیان گزینههای زیر،مناسبترین گزینه را انتخاب کنید.

عالم اجتماعی با بررسی آمار خودکشی در کشورها و دوره های مختلف به این نتیجه می رسدکه میزان خودکشی در شرایط ..................... افزایش می یابد.

الف) رفاه اقتصادی     ب) فقر و گرسنگی      ج) جنگ و آشوب       د) انفجار جمعیت

8- نتایج شناخت نادرست از محیط اجتماعی را توضیح دهید و یک مثال نیز بنویسید.

سوالات امتحانی درس دوم

1-انسان براساس یک میل طبیعی می خواهد با دیگران ارتباط برقرار کند که این رابطه را ....................... می گویند       الف) شکل گیری ما            ب) تعامل اجتماعی            ج) گروه                  د) ارزش

2- تعامل اجتماعی چیست؟ دومورد مثال بزنید.

3- (ما)ی مشترک چگونه تشکیل می شود؟

4- علل گرایش انسان به زندگی گروهی چیست؟

5- کامل کنید:

افرادی که خود را ..........................تلقی میکنند به صورت نسبتاً پایدار  و منظم با یکدیگر تعامل دارند یک ................ را تشکیل می دهند.

6- گروه را با توجه به ویژگی های اصلی آن تعریف کنید.

7-انواع (ما) ی تشکیل شده بین افراد را در جریان تعامل اجتماعی بنویسید ومثال بزنید

سوالات امتحانی درس سوم

1- گزینهی صحیح را انتخاب کنید:

الف) گرفتن توپ توسط دروازه بان در بازی فوتبال .......................... است.

الف) هنجار         ب) ارزش           ج) تکلیف            د) حقوق نقش

ب) به شکلی از رفتار که فرد با عضویت در گروه، ملزم به انجام آن می شود، می گویند.

الف) هنجار         ب) ارزش           ج) کنترل اجتماعی            د) جامعه پذیری

2- یک فرد ایرانی چه ارزش ها والگوهای عملی را باید بپذیرد؟ (ذکر 3 مورد)

3- ارزش را با ذکر یک مثال تعریف کنید.

4- هنجار یا الگوی عمل را با ذکر مثال توضیح دهید.

5- برای هر یک ازموارد زیر دو ارزش بنویسید.

الف) مدرسه         ب) خانواده

6- جای خالی زیر را پر کنید:

الف) به رفتارهایی که فرد با عضویت در گروه باید آنها را انجام دهد و در صورت رعایت نکردن آنها با مجازات روبرو می شود ...................... می گویند.

ب) به اموری که برای گروه اهمیت دارند..................... می گویند.

1- هنجار            2- ارزش            3- هماهنگی         4- جهت گیری

8- کدام یک از موارد زیر هنجار می باشد؟

الف) پیروزی برای تیم فوتبال           ب) یگانه پرستی برای مسلمان

ج) عزت و استقلال برای یک گروه سرزمینی  د) رازگویی در یک گروه دوستی.

9- پیروزی در بازی فوتبال مربوط به کدام گزینه است؟

الف) هنجار         ب) الگوی عمل     ج) ارزش            د) الف – ب

سوالات امتحانی درس چهارم

1- گروههای مختلف در چه شرایطی موجب نابسامانی جامعه می شوند؟

2- نمونه‌ای از تعارض میان دوگروه راذکر نمایید که نتایج نامطلوب دارد.

3- گروه ملت حد چه چیزی را در جامعه مشخص می سازد؟

4- دو نمونه از آثار و نتایج وجوداحزاب و  انجمن ها در جامعه را ذکرکنید.

5- حد هماهنگی و تعارض در جامعه را ........................ مشخص می کند.

الف) گروه مذهبی  ب) گروه ملت       ج) گروه سیاسی   د) گروه اقتصادی

6- حد هماهنگی و تعارض گروهها را درجامعه ............... مشخص می سازد.

7- گروه ملت را تعریف کنید.

8- دو نمونه از تضاد میان گروه ها که برای جامعه مفید است رابا ذکر دلیل بنویسید.

9- امروزه کلی ترین «ما» که یک واحد تقریباً مستقل است گروه ...............نامیده می شود.

10- با بررسی روابط میان گروه های مختلف جامعه، دو نوع تعارض را در جدول زیر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید:

نوع تعارض

نتایج

ارزیابی

 

 

مثبت

 

 

منفی

11- گروه هایی که ارزش هایشان مغایر با ارزش گروه ملت است را نام ببرید؟ (2مورد)

12-گروه ملت با چه گروههایی به مقابله بر می خیزد؟

13-ویژگیهای گروه ملت را بیان کنید:

سوالات امتحانی درس پنجم

1- گزینه صحیح را انتخاب کنید، عضویت در گروه برای فرد ............... خاصی را به دنبال دارد.

الف) خودآگاهی     ب) هماهنگی        ج) تضاد و تعارض           د) جهت گیری

2- خودآگاهی یعنی چه؟

3- چرا عضویت در گروه در دورهی نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

4- در دوره جوانی چه خصوصیاتی (از نظر فکری) در فرد ظاهر می شود. (2 مورد را نام ببرید)

5- گزینهی صحیح را انتخاب کنید:

وقتی  دیگران ما رابا هوش بدانند ما می فهمیم که باهوش هستیم. کدام مورد شکل گرفته است؟

جهت گیری          شناخت علمی       خودآگاهی            تعامل اجتماعی

6- گروه در تعیین جهت گیری های فرد چه تأثیری دارد؟

7- گزینهی صحیح را انتخاب کنید:

برارزش واحترام فرد و انتظارات او از  دیگران چه موردی تأثیر می گذارد؟

الف) رابطهی فرد با فرد      ب) رابطهی فرد باگروه

ج) رابطهی گروه با گروه    د) رابطه احزاب با هم

8- تائید توانایی ها و استعدادهای فرد توسط دیگران، چه تاثیری بر شخصیت فرد دارد؟

سوالات امتحانی درس ششم

1- گزینهی صحیح را انتخاب کنید:

فرد در گروهی عضویت پیدا می کند که گروه ارزشهای خود را بر ارزش های جامعه ترجیح می دهد این عبارت بیانگر کدام آسیب گروهی است.

الف) دوگانگی ارزشی        ب) بیگانگی از جامعه        ج) مطلق گرایی گروهی      د) گروه گرایی

2- جای خالی را با کلمه مناسب کامل کنید:

فردی که در مقابل انتقاد دیگران واکنش شدیدو  اغلب خشونت آمیز نشان می دهد دچار ................. شده است.

3- دوگانگی ارزشی در گروه چه تاثیری بر شخصیت اعضای گروه دارد؟

4- عبارات زیر مربوط به کدامیک از مفاهیم (دوگانگی ارزشی = بیگانگی از جامعه- مطلق گرایی گروهی- تبعیت بی چون و چرا) می باشد؟

الف) در جهت برخورد با ارزش های جامعه عمل خواهد کرد.

ب) شخصیت متزلزلی خواهد داشت.

ج) تعصب نسبت به گروه چشم او را  بر حقایق می بندد.

5- آسیب های گروه را نام ببرید.

6- دوگانگی ارزشی چه حالتی را در فرد به وجود می آورد؟ 2 مورد

7- تبعیت بی چون و چرا چه تاثیری بر شخصیت افراد دارد؟

8- گروه های مختلف در چه شرایطی، جامعه را دچار نابسامانی می کنند؟

9- حکومت های فاشیستی و دیکتاتوری کمونیستی در دورهی جدید، نمونهی کدام آسیب گروهی بودهاند؟

الف) تبعیت بی چون و چرا                 ب) بیگانگی از جامعه

ج) دوگانگی ارزشی                       د) مطلق گرایی گروهی

11- بیگانگی از جامعه چیست؟ واگر فردی دچار بیگانگی از جامعه گردد چه ویژگیهایی دارد؟

12- هرکدام از ویژگی های زیر مختص کدام آسیب گروهی است؟

الف) شخصیت متزلزلی خواهد  داشت.

ب) منافع گروه خود را به جامعه ترجیح می دهد.

ج) توانایی اندیشیدن را از دست خواهد داد.

13- اگر در جامعهای همه گروهها دچار مطلق گرایی شوند چه پیش می آید؟

14-گروه گرایی را تعریف کنید:

فصل دوم

سوالات امتحانی درس اول

1- دو نقش را نام ببرید و برای هر یک الگوی عمل ذکر کنید.

2- نقش چه مفهومی دارد؟ رابطهی آن را باهنجار بیان کنید.

3- نقش را تعریف کنید.

4- الگوهای عمل در هر گروه به چند دسته تقسیم میشوند؟

5- حقوق نقش را تعریف کنید و یک مثال بزنید.

6- به مجموعه الگوهای عملی که فرد در نقش خاص خود انتظار دارد دیگران نسبت به او انجام دهند می گویند.

الف) حقوق نقش    ب) تکالیف          ج) هنجار            د) ارزش

7- کلاس خود را در نظر بگیرید. دو نقش را که در آن ذکر کنید و برای هر یک جدول زیر را کامل کنید.

نقش

تکالیف

حقوق

1-

 

 

2-

 

 

8- نقشهای یک فرد به چند دسته تقسیم می شوند؟مثال بزنید.

9- درستی و نادرستی جمله زیر را مشخص کنید:

نقش فرزندی نقشی است که ما خود آن را انتخاب کرده ایم.

سوالات امتحانی درس دوم

1- آرمان اجتماعی را تعریف کرده و یک مثال بزنید.

2- وابستگی متقابل نقشها موجب چه چیزی می شود؟

3- منظور از وابستگی متقابل نقش ها چیست؟ مثال بزنید.

4- گزینهی صحیح را انتخاب کنید:

ارزشهای مشترکی که هر جمع و جامعه ای برای رسیدن به آنها تلاش می کنند................آن جمع جامعه نامیده می شود.

1- آرمان اجتماعی 2- هماهنگی جامعه            3- تعارض اجتماعی          4- پیوند اجتماعی

5- درستی یا نادرستی عبارت زیر را مشخص کنید:

نقش های مختلف در یک گروه بطور متقابل به یکدیگر وابسته هستند.

6- «فراهم آوردن شرایط یاددهی و یادگیری مناسب برای دانش آموزان در کلاس درس کدام یک از موارد زیر را در بر می گیرد؟

الف) حقوق معلم- تکلیف دانش آموز   ب) حقوق دانش آموز- حقوق معلم

ج) حقوق دانش آموز- تکلیف معلم      د) تکلیف دانش آموز- تکلیف معلم

7- در جامعه، چه عاملی نقش های مختلف را به یکدیگر پیوند می زند؟ چگونه؟

8- جای خالی را کامل کنید:

عامل پیوند دهنده نقشها در جامعه ............................ است.

9- پیوند دهندهی نقش ها را چه می نامند.

سوالات امتحانی درس سوم

1- مفهوم نظام یا سیستم کدام یک از گزینه های زیر است؟

الف) مجموعه ای از اجزاست.

ب) هر جزء بر اجزای دیگر اثر نمی گذارد.

ج) هر جزء برای بقای جزء دیگر کاری انجام میدهد.

د) مجموعهی به هم پیوسته اجزا است که یک واحد را تشکیل می دهند.

2- نظام را تعریف نموده و یک مثال برای آن ذکر کنید.

3- ویژگیهای مفهوم نظام چیست؟

4- یکی از نظامهایی را که با آن آشنا هستید، انتخاب کنید و موارد زیر را مانند نمونه بررسی کنید.

1- عناصرمختلف آنرا تعیین کنید.

2- رابطه ای متقابل این عناصر را با یکدیگر مشخص کنید.

3- معین کنید که هریک ازاین اجزاء دراین مجموعه چه کاری انجام می‌هند وچه اثری برکل نظام  دارد؟

4- تغییر هر یک از این اجزاء چه تاثیری بر اجزاء دیگر دارد؟

5- یک نظام اجتماعی را مثال بزنید و موارد زیر را در آن بررسی کنید:

الف) این نظام اجتماعی از چه نقش هایی تشکیل شده است.

ب) هریک از این نقش ها چه وظایفی نسبت به یکدیگر دارند.

نظام اجتماعی

نقش ها

وظایف متقابل نقش ها

هدف

 

 

 

 

6- نظام اجتماعی را تعریف کنید. دو نظام اجتماعی را نام ببرید.

7- بااضافه شدن یک فرزند به ‌خانواده ای که فقط دارای دونقش همسری است‌چند نقش دیگرشکل می‌گیرد؟

8- یک نظام اجتماعی را مثال بزنید. هدف آن را مشخص کنید و دو نقش آن را نام ببرید.

سوالات امتحانی درس چهارم

1- با ذکر مثالی اثرات مطلوب و نامطلوب خرده نظام ها بر نظام اجتماعی کل را بررسی کنید.

2- برای هر یک از نظام های زیر دو خرده نظام بنویسید:

الف) نظام سیاسی  ب) نظام اقتصادی

3- نظام اجتماعی متعادل چگونه نظامی است.

4- نظام اجتماعی به چند خرده نظام تقسیم می شود؟

5- در چه صورت یک نظام اجتماعی کل دچار عدم تعادل میشود؟

6- منظور از نظام اجتماعی کل و خرده نظام چیست؟

7- اگرارزش های خرده نظام ها با یکدیگر یابا ارزش های کلی جامعه مغایر باشد کدام حالت در جامعه بیشتر می آید          الف ) عدم تعادل    ب) تضاد طبقاتی        ج) تضاداجتماعی  د) تعادل

8- اثرات یک خرده نظام را در نظام اجتماعی کل بررسی کنید.

9- در یک جامعهی درگیر جنگ که دچار تعارض شده است خرده نظام اقتصادی چگونه عمل می کند؟

10- جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید:

نظام اجتماعی که در برگیرندهی نظام های دیگر است نظام ................ نامیده می شود.

11- نظامی که خرده نظام های آن در یک جهت عمل می کنند چه نامیده می شود.

سوالات امتحانی درس پنجم

1- منظور از کنترل اجتماعی چیست. با ذکردونمونه توضیح دهید.

2- مفهوم جامعهپذیری را تعریف کنید و مثال بزنید.

3- مفهوم «درونی کردن ارزشها» را بیان کنید.

4-چرا نظام اجتماعی به فرد نیازمند است؟

5-آماده شدن فرد توسط جامعه برای برعهده گرفتن نقش ها را .......................... می گویند.

الف) تعامل اجتماعی          ب) اجتماع پذیری  ج) آماده سازی     د) تعادل اجتماعی

6- جامعه افراد را به چند شکل اجتماعی می کند؟

7- اجتماعی کردن افراد از طریق اعمال مجازات .......................... می باشد

8- جریان درونی کردن ارزشها را توضیح دهید.

9- رابطهی کنترل اجتماعی با جامعه پذیری را توضیح دهید.

10- صحیح یا غلط بودن عبارت زیر را مشخص کنید.

اجتماعی کردن افراد را از طریق اعمال مجازات درونی کردن ارزش ها می گویند.

11- کدام مورد درونی شدن ارزش ها را نشان می دهد.

الف) سرزنش کودکان توسط والدین    ب) ایستادن پشت چراغ قرمز

ج) عدم رعایت قوانین بازی د) توهین بزرگترها

12-آماده شدن فرد توسط جامعه برای برعهده گرفتن نقش ها را ................می گویند.

13- اجتماعی کردن افراد از طریق اعمال مجازات را چه می گویند؟

الف) درونی کردن ارزش ها            ب) جامعه پذیری

ج) عمل کردن به ارزش ها  د) کنترل اجتماعی

13- کنترل اجتماعی و درونی کردن ارزشها را در موارد زیر مشخص کنید:

الف) در حضور دیگران پای خود را دراز نکردن.

ب) احترام گذاشتن به افراد مسن

ج) محکوم شدن معتادان به جریمهی نقدی

د) در حضور بزرگان با صدای بلند صحبت نکردن.

فصل سوم:

سوالات امتحانی درس اول

1- خانواده را از چند جهت میتوان بررسی کرد، نام ببرید و توضیح دهید.

2-آیا خانواده یک گروه است یا یک نظام اجتماعی؟ دلایل خود را توضیح دهید.

3- از الگوهای عمل شوهر سه مورد را بنویسید.

4- چرا پیوند افراد خانواده عمیق تر و گسستن آن دشوارتر است؟

5- جاهای خالی را پر کنید:

خانواده را از دو جهت، یکی به عنوان یک ............... و دیگری به عنوان یک .............. می توان مورد بررسی قرار داد.

6- چرا می گوئیم خانواده یک نظام اجتماعی است؟

7- سه تفاوت اساسی خانواده با گروههای دیگر را نام ببرید.

8- ملاک های تمایز گروه ها از یکدیگر را بنویسید.

سوالات امتحانی درس دوم

1- چهار مورد از مهمترین آثار نامطلوب رشد سریع جمعیت را نام ببرید.

2- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر را مشخص کنید:

گاه به دلیل توجه بیش از حد پدرو مادر به فرزند، فرد متکی به خود بار می آید.

3- چرا در گذشته رشد جمعیت مانند امروز مشکل ساز نبوده است؟

4- چرا در گذشته تولید نسل موهبت به شمار می آمده است؟ (2مورد)

5- تاثیر رشد جمعیت را بر موارد زیر بررسی کنید:

1- نظام آموزشی   2- بهداشت

6- چرا در گذشته رشد جمعیت سریع نبوده است.

7- آثار نامطلوب رشد سریع جمعیت را بنویسید.

8- چرا در روزگار جدید، فرزندان با سرعت گذشته وارد بازار کار نمی شوند؟

الف) چون قانون کار وجود ندارد.

ب) چون باید برای‌برعهده گرفتن کارهای تخصصی جدیدسال‌های زیادی رادرمراکزتحصیل سپری کنند.

ج) چون توانایی انجام کارهای سنگین را ندارند.

د) چون دوست دارند سال های بیشتری را استراحت کنند.

9 تأثیرات خانواده بر نظام اجتماعی کل را نام ببرید.

10- رشد بی رویه جمعیت از نظر مسکن چه مشکلاتی را در جامعه به وجود می آورد؟ (دومورد)

11- آثار نامناسب خانواده بر فرد را بنویسید.

12- اگر کشوری در سال 2 درصد رشد اقتصادی و در مقابل 3 درصد رشد جمعیت داشته باشد از نظر اقتصادی چه شرایطی دارد؟

سوالات امتحانی درس سوم

1- نقش خانواده را در حمایت عاطفی فرد وتأمین آرامش روانی توضیح  دهید.

2- چگونه خانواده بر شکل گیری شخصیت فرد نقش دارد؟ (همراه با ذکر مثال)

3- دلیل بقای نظام اجتماعی خانواده را در طول تاریخ بنویسید.

4- چه عواملی در خانواده تأثیرات عمده در شخصیت فرد دارد؟

5- زندگی یک زوج جوان از خویشاوندان یا آشنایان خود را در نظر بگیرید چهار مورد ازنقش های ارشادی حمایتی خانواده آنها را بنویسید.

6- زن و مرد با کارکردن در منزل و بیرون از منزل وتلاش برای تربیت فرزندان، کدام مورد را تحقق می‌بخشند؟

الف) آرامش عاطفی                       ب) شخصیت مستقل خویش

ج) نقش ارشاد خانواده                    د) دوام و پایداری خانواده

7- نقش خانواده را در تحقق شخصیت مستقل توضیح دهید.

8- نقش ارشادی و حمایتی خانواده را توضیح دهید.

9- خانواده چه تأثیری بر جسم و شخصیت فرد دارد؟

سوالات امتحانی درس چهارم

1- رابطهی گونه های مختلف اجتماعی شدن را با ناسازگاری زوجین بررسی کنید.

2- وجه مشترک تمام ناسازگاریها چیست؟

3- چرا زن و شوهر را انتظارات یکدیگر را برآورده نمی سازند؟

4-- دو عامل عمده در تنوع جریان های اجتماعی شدن را بنویسید.

5- در میان همهی دلایلی که برای وجود اختلافات میان زن و شوهرها مطرح می شود یک وجه مشترک می توان یافت و آن عبارت است از:

1- ناسازگاری                      2- عدم توجه به نیازها

3-   یکسان نبودن ارزش ها     4- برآورده نشدن انتظارات

6- اگر به دنبال راه حلی برای رفع ناسازگاری زن و شوهر هستیم،‌باید آن را در سطح ..................جست و جو کنیم.       الف) خانواده        ب) نظام اجتماعی کل  ج) سازمان های دولتی        د) نهادهای خصوصی

سوالات امتحانی درس پنجم

1- تفاوت انتظارات والدین و فرزندان ازکجا ناشی می شود؟ (نام ببرید)

2- چه خصوصیاتی در دوره نوجوانی در فرد ظاهر میشود؟

3- گونه های مختلف اجتماعی شدن چه تاثیری در اختلاف والدین و فرزندان دارد.

4- دو دلیل عمده تفاوت انتظارات والدین و فرزندان چیست؟

5- والدینی که معتقدند دخترشان باید زود ازدواج کند اما فرزند آنها معتقد به ازدواج پس از اتمام تحصیلات است دلیل اختلاف با فرزندشان چیست؟

الف) تغییر فرهنگ زندگی   ب) تفاوت در ارزشها و اجتماعی شدن

ج) مشکل تهیهی مخارج تحصیل       د) عدم توجه به تغییر نقش

6- وجه اشتراک ناسازگاری فرزندان و والدین چیست؟

الف) تغییر فرهنگ جامعه   ب) تفاوت انتظارت

ج) گونه های اجتماعی شدن د) نظام اجتماعی کل

فصل چهارم

سوالات امتحانی درس اول

1- انواع فعالیت اقتصادی را نام برده و برای هر کدام یک مثال بزنید.

2- قاعدهی مالکیت را تعریف کنید و بگویید چه تأثیری بر جامعه دارد.

3- کدام یک از موارد زیر فعالیت اقتصادی نیست؟

الف) فعالیت معلمان در کلاس           ب) تلاش دامداران در مراتع

ج) تلاش کشاورزان در زمین های کشاورزی   د) تلاش برای ایجاد تضاد در جامعه.

4- نظام اقتصادی راتعریف کنید.

5- هر کدام از فعالیتهای زیر مربوط به کدام نوع از فعالیت اقتصادی می باشد.

1- تلاش کشاورزان در زمین های کشاورزی   4- تلاش کارمندان در اداره ها و سازمان ها

2- فعالیت کارگران ومهندسان در کارخانه ها    5- پخش فرآورده های کارخانه ها

3-  فعالیت معلمان در کلاس درس      6- فعالیت مشاوره ای مؤسسات مختلف

6- فعالیت اقتصادی را با ذکر مثال تعریف کنید.

7- برای هر یک از بخشهای تولید، خدمات و توزیع دو نمونه، فعالیت اقتصادی مثال بزنید.

8- تفاوت رابطهی دوستانه با رابطه اقتصادی در چیست؟

9- برای هر یک از موارد زیر دو نمونه رابطه اقتصادی بنویسید.

الف) کارمندان در اداره                   ب) کشاورزان در مزرعه

10- درستی یا نادرستی عبارت زیر را مشخص کنید.

در فعالیت اقتصادی هدف رفع نیازهای افراد نیست.

11- رابطهی اقتصادی را با ذکر مثال توضیح دهید.

سوالات امتحانی درس دوم

1- در جاهای خالی کلمات مناسب قرار دهید:

نظام اقتصادی یک کشور از سه خرده نظام 1- ............... 2- ................... 3- ............. تشکیل می گردد.

2- نظام پولی و بانکی چگونه در بالا بردن حجم تولید، دخالت می کند؟

الف) تغییر نرخ سود پول    ب) تنظیم قیمت ها

ج)تخصیصسرمایهبهبخشهایمختلفاقتصادی د) دست کاری بر حجم پول در گردش

3- نقش اساسی نظام پولی و بانکی را در فعالیت های اقتصادی بنویسید.

4- دو مورد از خرده نظام های نظام توزیع را نام ببرید.

5- نظام تولید را تعریف نموده  و سه بخش آن را با ذکر مثال مشخص کنید.

6-نظام توزیع چیست؟ چه تأثیری در زندگی اقتصادی دارد؟

7- مرکز نظام پولی و بانکی هر کشور کجاست وخرده نظام های آن کدامند؟

8- اهداف نظام پولی و بانکی را بنویسید.

9- موارد زیر را در نظر بگیرید ومشخص کنید کدام بخش های تولیدی ازکالاهای تولید شدهی زیر استفاده می کنند و واسطه تولیدکنندگان ومصرف کنندگان  محسوب می شوند.

الف) کارخانه پارچه بافی (تولی کننده) .................... مصرف کننده

ب) کارخانهی چوب بری (تولید کننده) .................... مصرف کننده

10- اجرای سیاستهای پولی به عهده کدام نهاد است؟

الف) سازمان برنامه و بودجه           ب) وزارت امور اقتصادی

ج) خزانه داری کل کشور    د) بانک مرکزی

-11 نظام تولیدی چه نقشی در نظام اقتصادی دارد؟

سوالات امتحانی درس سوم

1- رابطهی اقتصاد و محیط طبیعی را توضیح دهید.

2- اهرمهای دخالت دولت در نظام اقتصادی را نام ببرید.

3- فرض کنید دولت تصمیم بگیرد ورود خودرو که ممنوع بوده و در داخل تولید می شده  است را آزاد کند. اگر قیمت تمام شدهی این کالا درداخل بیشتر از قیمت مشابه خارجی باشد. بگویید چنین تصمیمی بر تولید این کالا و اشتغال در داخل کشور چه تأثیری دارد؟

4- بودجه چیست و چگونه بر اقتصاد اثرمی گذارد؟

5- دو نمونه از پیشرفتهای بدست آمده درزمینهی علوم مختلف را ذکر کنید و توضیح دهید که این پیشرفتها چگونه بر نظام اقتصادی تأثیر گذاشته اند؟

6- در شکل گیری نیازها چه عواملی نقش دارند؟

7- رابطه نظام اقتصادی و نظام آموزشی را بنویسید.

8- رشد چه عاملی موجب تضعیف دخالت محیط طبیعی درشکل  دهی نظم اقتصادی شده است؟

9- کدام کشور با وجود فقدان منابع طبیعی لازم، توانسته است در ردیف کشورهای صنعتی و پیشرفته قرار گیرد؟

الف) فرانسه         ب) ژاپن ج) زلاندنو          د) آلمان

10- دو جامعهی زیر را در نظر بگیرید:

- جامعهای که در آن زمین را با خیش شخم می زنند، با آب باران و جویبارها آبیاری می کنند و جمع آوری  محصول به شکل دستی انجام می گیرد.

- جامعه ای که در آن برای شخم زدن  از تراکتور برای آبیاری از پمپ و برای جمع آوری محصول از ماشین کمباین استفاده می شود.

مهارتهای لازم برای کشاورز دراین دو حالت را مقایسه کنید و رابطهی نظام اقتصادی وآموزشی را درآنها بیان کنید.

11- به نظر شما چه عواملی باعث می شود که مردم به کالاهای غیرضروری احساس نیاز کنند؟

12- رابطه پیشرفتهای علمی و صنعتی یک کشور را با اقتصاد آن کشور بررسی کنید.

13- رابطه‎‎ی نظام اقتصادی را بانظام خانواده توضیح دهید:

14- کدام عامل در فرآیند توسعه  اقتصادی نقش شرایط اقلیمی مناسب را ضعیف تر کرده است؟

الف) وسعت اراضی قابل کشت         ب) رشد صنعت و تکنولوژی

ج) دستیابی به منابع مالی     د) نیروی کار ارزان

سوالات امتحانی درس چهارم

1- جای خالی را پر کنید.

................. نظامی است که حفظ حیات مادی جامعه را بر عهده دارد

2- اگر صنعت با سرعت بر روابط اقتصادی یک کشور تأثیر گذارد، چه مشکلاتی برای جامعه پیش می آورد؟ چرا؟      3- شکل گیری دو فرهنگ متفاوت در جامعه نتیجهی کدام عامل است؟

الف) تضاد طبقاتی ب) رشد صنعت    ج) رواجپولپرستی            د) عدمتعادلنظاماقتصادی

4-تحول نظام اجتماعی کل در چه صورت مناسب ودر چه صورتی نامناسب است؟

5- بررسی کنید در هر یک از موارد زیر در روابط اجتماعی و جوامع مذکور چه تغییراتی به وجود خواهدآمد؟

الف) ورود  برق به روستا   ب) جایگزینی خودرو به جای درشکه در یک شهر

6- رواج پول پرستی را به عنوان یکی از پیامدهای نامناسب نظام اقتصادی شرح دهید.

7- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر را مشخص نمایید:

رواج پول پرستی از پیامدهای مناسب نظام اقتصادی است.

8- کدام یک از موارد زیر از پیامدهای نامناسب نظام اقتصادی است؟

الف) حفظ حیات مادی- تحول جامعه  ب) تحول جامعه- تضاد طبقاتی

ج) ارزشی شدن پول- تحول جامعه    د) ارزشی شدن پول- تضاد طبقاتی

9- نظام اقتصادی چگونه برتحول نظام اجتماعی تأثیر میگذارد؟ توضیح دهید.

10- نظام اقتصادی چگونه موجب تضاد طبقاتی می شود؟

11- پیامدهای مناسب و نامناسب نظام اقتصادی را نام ببرید.

سوالات امتحانی درس پنجم

1- نتایج و آثار شغل و شاغل شدن را نام ببرید:

2- رابطهی شغل و بروز خلاقیت فردی را با ذکر مثال توضیح دهید.

3- چرا شاغل بودن شرط اصلی و مهم  ازدواج به خصوص برای پسران است؟

4- شاغل، شغل ومصرف کننده را تعریف کنید.

5- صحیح با غلط بودن جمله های زیر را مشخص کنید:

شغل یکی از راههای بروز خلاقیت است.

یکی از وجوه بزرگسال شناخته شدن جوان، داشتن مهارت است.

6- زمانی که فرد در نظام اقتصادی نقشی بر عهده ندارد در این حالت رابطهی وی با نظام اقتصادی رابطهی ...................... است.

الف) مصرف کننده            ب) تولید کننده      ج) توزیع کننده     د) دوستانه

7- جالی خالی را با کلمات مناسب پر کنید:

در روزگار ما ....................... قدرت و نفوذ و بهره وری مادی از زندگی تا حد زیادی به شغلی بستگی داردکه فرد انتخاب می کند.

8- چرا انتخاب شغل در زندگی انتخاب بسیار اساسی و مهم است؟

9- رابطه فرد با نظام اقتصادی که در تمام طول عمر ادامه دارد کدام است؟

الف) نقش مصرف کنندگی   ب) نقش تولیدکنندگی

ج) شاغل بودن                 د) مورد ب و ج

10- کدام انتخاب بسیار اساسی ومهم است و بر همه وجوه زندگی آینده فرد اثر می گذارد؟

الف) انتخاب همسر            ب) انتخاب شغل    ج) انتخاب نماینده  د) انتخاب حزب سیاسی

11- دو رابطه مهم نظام اقتصادی و فرد را بنویسید.

سوالات امتحانی درس ششم

1- چهار مورد از عوامل عمده در انتخاب شغل را نام ببرید.

2- خویشتن پنداری را با ذکر مثال توضیح دهید.

3- فردی که آرامش عدم تحرک جزء تصور وی از خودش است و به کاری پرتحرک مشغول می شود به چه مشکلاتی دچار خواهد شد؟

4- در کدام یک از مشاغل زیر داشتن توانایی ذهنی و انتزاعی قوی شرط احساسی محسوب می شود.

الف) کارگری       ب) مهندسی         ج) مدیریت          د) حسابداری

5- با ذکر مثال تأثیر محیط و شرایط اقتصادی واجتماعی بر انتخاب شغل را توضیح دهید.

6- اگر فردی با دامپروری مشغول شود اما خانوادهی او پرداختن به این شغل را کاری بهبود و پرمشغله بدانند، او چه شرطی را برای انتخاب شغل رعایت نکرده است؟

الف) محیط‌ و شرایط‌ اجتماعی          ب) خویشتن پنداری

ج) مهارت                                    د) علاقه

سوالات امتحانی درس هفتم

1- بیکاری را تعریف کنید.  وانواعآنرا نام ببرید

2- عوامل موثر بر بیکاری را نام ببرید.

3- انواع بیکاری زیر را مشخص کنید:

الف) کوپن فروشی             ب) کارگر ساده ساختمان

ج) فردی که نه کار دارد نه درآمد      د) معلم شیمی که فیزیک تدریس می کند.

4- رکود اقتصادی چیست و در بیکاری چه نقشی دارد؟

5- فردی که مهندس برق است ولی به رانندگی تاکسی می پردازد، دچار کدام یک از موارد زیر می باشد؟

الف) بیکاری آشکار           ب) بیکاری پنهان  ج) اشتغال کاذب    د) بیکاری فصلی

6-چهار مورد آسیب های نظام اقتصادی را نام ببرید.

7- مشاغل «واسطه  گری» دارای چه مزایایی هستند که افراد ترجیح می دهند دراین مشاغل، مشغول به کار شوند؟       8- فردی که دارای مدرک لیسانس می باشد و به نامه رسانی ادارات مشغول است کدام یک از بیکاری های زیر شامل او می شود؟

الف) بیکاری آشکار           ب) بیکاری فصلی ج) اشتغال کاذب    د) بیکاری پنهان

9- انواع بیکاری را در هر یک از موارد زیر مشخص کنید:

الف) فالگیر                     ب) فرد دیپلمه ای که شغل و درآمدی ندارد

ج) پزشک عمومی که راننده تاکسی است         د) کارگر ساختمانی در مناطق سردخیز

10- منظور از بیکاری آشکار و فصلی چیست با ذکر مثال بنویسید.

11- درچه مواردی جامعه قادر به سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل جدید نخواهد بود؟

12- بیکاری پنهان را با یک مثال تعریف کنید.

13- عدم تعادل در نظام اقتصادی چگونه موجب بیکاری می شود(با ذکر مثال توضیح دهید)

14- کدام یک از موارد زیر جزء عوامل بیکاری به حساب نمی آید:

الف) رشد جمعیت  ب) ماشینی شدن    ج) نظام آموزشی   د) نظام اداری

15- چگونه ماشینی شدن یا اتوماسیون موجب بیکاری می شود؟

16-نظام آموزشی چگونه باعث بیکار یمیشود؟

17- نقش زیر بنای اقتصادی را در بیکاری توضیح دهید.

فصل پنجم

سوالات امتحانی درس اول

1- صحیح یا غلط بودن جمله زیر را مشخص کنید:

عمده ترین وظیفه نظام سیاسی حفظ تعادل نظام اجتماعی است.

2- حق استفاده از زور به عهده کدام مورد ذیل است؟

الف) نظام خانواده ب) نظام سیاسی    ج) نظام آموزشی   د) نظام اقتصادی

3- نقش سیاسی و نظام سیاسی را تعریف کنید.

4- وظیفهی نظام سیاسی چیست؟

5- جملهی زیر را کامل کنید:

وظیفهی نظام سیاسی ..................... نظام اجتماعی است.

6- جملهی زیر را کامل کنید:

نقش هایی که باهدف .......... در نظام اجتماعی شکل گرفته  اند نقش های سیاسی نامیده می شود.

7- چه عواملی موجب عدم تعادل نظام اجتماعی می شود؟

8- برای هر یک از عوامل بر هم زنندهی تعادل نظام اجتماعی که در زیر آورده شده است یک نمونه ذکر کنید:

الف) انحراف از قانون

ب) تهدید خارجی

9- کدام یک از موارد زیر مربوط به نظام سیاسی نمی باشد؟

الف) یافتن راه حل برای رفع مشکلات سیاسی  ب) مجازات مجرمان و حل درگیری ها

ج) دفاع از جامعه در مقابل جوامع دیگر          د) اجتماعی کردن کودکان.

سوالات امتحانی درس دوم

1- نظام قانونی ونظام خودکامه رابا ذکر سه مورد از هر کدام مقایسه کنید.

2- انواع نظام سیاسی را نام ببرید.

3- چهار مورد از ویژگی های نظام خودکامه و نظام قانونی را بنویسید.

4- شیوهی معمول ومطلوب دخالت مردم درسیاست چیست؟ دو نمونه از آن را بنویسید.

5- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر را مشخص کنید:

در نظام خودکامه، افراد با صلاحیت از اقشار مختلف می توانند به حکومت برسند.

6- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر رامشخص کنید.

به نظام سیاسی که قانون مبنای عمل هم باشد نظام قانونی می گویند.

7- چرا نظام خودکامه دیگر قادر به حفظ تعادل نظام اجتماعی نبود؟

8- نظام سیاسی خودکامه حول وجود چه افرادی شکل می گرفت؟

9- در مقایسهی نظام خودکامه و نظام قانونی کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) در نظام خودکامه قدرت از آن زورمندان است درنظام قانونی از آن مردم است.

ب) در نظام خودکامه سخن شاه قانون است ولی در نظام قانونی وجود دارد و در نظام قانونی همه برابرند.

10- نظام قانونی چه ویژگی هایی دارد؟

11- نظامی که حاکم مسلط بر مردم است چه نام  دارد؟

12- نظام سیاسی گروه سرزمینی یا ملت دارای چه ویژگی هایی است؟

سوالات امتحانی درس سوم

1- انتخاب رهبر با کدام نقش سیاسی زیر است؟

الف) شورای اسلامی شهر   ب) نمایندگان مجلس

ج) مجلس خبرگان             د) شورای نگهبان

2- وظایف و اختیارات رئیس جمهور را بنویسید.

3- از وظایف واختیارات رهبر4 مورد را بنویسید.

4- کار اصلی شورای نگهبان چیست؟

5- ذکر کنید موارد زیر جزء وظایف کدام نقش است؟

الف) قانون گذاری ب) انتخاب وزیران            ج) دستورجنگ وصلح       د) انتخاب رهبر

6- پاسخ دهید: رهبر به وسیله چه کسانی انتخاب می شود؟

استیضاح وزیران به عهده چه کسانی است؟

7- نقش ریاست جمهور را تعریف نموده و دو مورد از صلاحیت های این نقش را بنویسید.

8- در جای خالی کلمه مناسب قرار دهید:

در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران نقش ............... قرار دارد.

9- «قانون گذاری» از وظایف کدام یک از نقش های سیاسی زیر می باشد.

الف) رهبر          ب) رئیس جمهور  ج) نمایندگان مجلس            د) مجلس خبرگان

10- برای هر یک از نقش های زیر یک وظیفه از سمت چپ مشخص شده هر کدام از این وظایف که با نقش سمت راست مطابقت دارد، تعیین نمایید:

الف) رهبر                      ب) استیضاح

ج) رئیس جمهوری                        د) اعلان جنگ و صلح

11- درقانون اساسی چند نوع شورا پیش بینی شده است؟ آن ها را بنویسید                                                              12- پاسخ مناسب  را از میان پاسخ های ستون مقابل پیدا کنید:

الف) تنفیذ حکم رئیس جمهور از وظایف آن به حساب می آید.                    مجلس شورای اسلامی

ب) انتخاب رهبر از وظایف آن به حساب می آید.                                    رهبر

ج) استیضاح وزیران از وظایف آن است.                                            مجلس خبرگان

د) نظارت بر کار وزیران از وظایف آن است.                                      شورای شهر

ذ) قوانین مصوب مجلس را با شرع و قانون اساسی انطباق می دهد.           رئیس جمهور

شورای نگهبان

13- کدامیک از گزینه های زیر جزء وظایف رئیس جمهور است؟

الف) ریاست قوهی مجریه   ب) دادن رأی اعتماد

ج) انتخاب وزیران ومعرفی آنها به مجلس        د) مورد الف و ج صحیح است.

14- جای خالی را کامل کنید.

انتخاب رهبر و تشخیص عدم صلاحیت رهبری از وظایف ..................است.

15- نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام بر عهدهی کدام یک از نقش های زیر است؟

الف) رهبر          ب) رئیس جمهور  ج) رئیس قوهی قضائیه       د) نمایندگان مجلس

16- مشخص کنید موارد زیر جزء صلاحیت ها یا وظایف کدام نقش های سیاسی هستند.

نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام

مدیر و مدبر بودن

انطباق قوانین  مصوبه مجلس با شروع و قانون اساسی

اعطای نشان های دولتی

17- از میان گزینه‌های زیرکدام یک شوراهای هدایت و جهت‌دهی نظام‌اجتماعی کل محسوب می‌شود؟

1- مجلس شورای اسلامی- شوراهای محلی      2- مجلس شورای اسلامی- شورای نگهبان

3- مجلس دانش آموزی- شوراهای محلی         4- شورای نگهبان- مجلس دانش آموزی

18- در نظام سیاسی ایران نقشها به چند دسته تقسیم می شوند؟

19- دو مورد از وظایف واختیارات نمایندگان مجلس را بنویسید.

سوالات امتحانی درس چهارم

1- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر را مشخص کنید.

رسانه های گروهی جزء نظام سیاسی کشور نیستند.

2-  اثار و نتایج وجود احزاب وانجمن ها در جامعه کدام اند.

3- با ذکر سه نمونه از راه های مشارکت سیاسی مشخص کنید چه عاملی اشکال مختلف فعالیت های سیاسی را دریک جامعه تعیین می کند.

4- فعالیت سیاسی را تعریف کنید.

5- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر رامشخص کنید:

در نظام قانونی گروه های مختلف، حزب و انجمن تشکیل می دهند وبه فعالیت سیاسی می پردازند.

6-افراد؛ احزاب و انجمن ها به چه منظور از رسانه ها بهره می گیرند.

7- صحیح یا غلط بودن جملهی زیر را مشخص کنید:

صدا و سیما، روزنامه ها و مجلات جزء‌نظام آموزشی  ژکشور محسوب می شوند.

8- به چه وسیله می توان از تحولات  ناگهانی در یک جامعه جلوگیری کرد؟

الف) توجه به اقتصاد جامعه ب) توجه به چند قشر از اقشار مردم

ج) وجوداحزاب و انجمن ها د) توجه به اقشار محروم در جامعه

9- اشکال مختلف فعالیت سیاسی را نام ببرید.

10- اهداف تشکیل احزاب را بنویسید.

11- منظور از آراء عمومی بی واسطه و با واسطه چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

1- اعلام حمایت از نظام و برنامه های آن        2- نشان دادن قدرت سیاسی کشور

3- اهداف و مواضع شخصی            4- موارد الف و ب

12- منظوراز آراء‌عمومی بی واسطه و با واسطه چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

سوالات امتحانی درس پنجم

1- راه های مختلف برای شناسایی نامزدها درزمان انتخابات نمایندگی یا ریاست جمهوری را به اختصار بنویسید.

2- در زمان انتخابات کاندیداها چه فعالیت های سیاسی انجام می دهند.

3- منظوراز انتخاب کور در تعیین نماینده چیست؟

4- جملهی زیر را با کلمهی مناسب کامل کنید:

فرد در تفویض................. به فرد دیگر (انتخاب نماینده) نقش محوری و مهمی بر عهده دارد.

5- کدام یک از موارد زیر مراحل انتخاب نماینده را به ترتیب نشان می دهد؟

الف) شناسایی کاندیداها- مشخص کردن هدف- تشخیص و ارزیابی- رأی

ب) شناسایی کاندیداها- تشخیص و ارزیابی- مشخص کردن هدف- رأی

ج) تشخیص و ارزیابی- مشخص کردن هدف- شناسایی کاندیداها- رأی

د) مشخص کردن هدف- شناسایی کاندیداها- تشخیص و ارزیابی – رأی

6- چهار مورد از مواردی که نشان دهندهی انتخاب کور فرد در جریان انتخابات است، ذکر کنید.

7- در جای خالی کلمه مناسب قرار دهید:

اگر شهروند بخواهد بدون انتخاب هدف رأی دهد، انتخاب او......................... است.

8- از شعار زیر چه برداشت های متفاوتی می شود، آن را بنویسید

حمایت از مستضعفان

9- کدام یک از گزینه های زیر جزء مراحل انتخاب نیست؟

الف) هدف از انتخاب         ب) انتخاب شایسته            ج) شناسایی نامزدها          د) تشخیص و ارزیابی

10- مهم ترین نقش و کار فرد در نظام سیاسی قانونی کدام است؟

الف) انتخاب نماینده           ب) شرکت در تظاهرات      ج) عضویت در احزاب       د) درج مقالات سیاسی

11- چگونه نماینده ممکن است از شعارهای کلیشه ای استفاده کند،‌مثال بزنید

سوالات امتحانی درس ششم

1- ایجاد صلاحیت برای به عهده گرفتن نقش های سیاسی توسط کدام نظام صورت می گیرد؟

2- مدرسه در ارتباط با نظام سیاسی دردو جهت عمل می کند، آن دو را ذکرکنید.

3- شیوهی اجتماعی شدن افراد در خانواده ومدرسه چه تأثیری در فعالیت های اقتصادی و سیاسی آنان دارد؟

4- با ذکر یک نمونه رابطه تربیت خانوادگی و رفتار سیاسی را بیان کنید.

5- ایجاد  گرایش منفی یا مثبت در فرد نسبت به نظام و عمل سیاسی به وسیله کدام مورد ایجاد می شود؟

الف) خانواده                    ب) گروه دوستان و همسالان

ج) دانشگاه وخانواده                     د) مدرسه

6- دونمونه از تأثیرات نظام سیاسی را بر خانواده بنویسید.

7- هرگاه سیاسیت گذاران در مقابل تهدید خارجی به این نتیجه برسند که باید «تولید مثل»  افزایش یابد، این اقدام به کدام مفهوم زیر اشاره دارد؟

الف) تاثیرات خانواده بر نظام سیاسی ب) تاثیر نظام سیاسی بر خانواده

ج) تاثیر خانواده بر ارتش   د) عدم تاثیر سیاست بر خانواده

8- دو خانوادهی زیر را درنظر  بگیرید:

خانوادهای که در آن والدین در فعالیت سیاسی مشارکت مستمر دارند.

خانوادهای که در آن والدین فعالیت سیاسی را امری بیهوده می دانند.

برای هرخانواده سه رفتار سیاسی ذکر کنید.

9- دو نمونه ازناهماهنگی میان خانواده و نظام سیاسی را بنویسید.

10- افرادی که می بایست نقش های سیاسی را به عهده بگیرند چه مهارت هایی باید داشته باشند؟

تربیت این افراد بر عهده چه کسی یا سازمان می باشد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد